• صفحه اصلي
    • درباره سايت
    • نسخه موبايل
    • ورود به سايت
    • فراموشي رمز عبور
    • ثبت نام
Social Links
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • Pinterest
  • Dribble
  • Emroozna
  • Behtaran
  • Emrouzna

پایگاه خبری آب ایران

پایگاه خبری آب ایران ◄امروز سه شنبه 01 فروردین 1402
  • آبفا
    • آب
    • فاضلاب
  • منابع آب
    • چشمه
    • چاه
    • قنات
    • سد
    • رودخانه
    • دریا
  • بحران آب
    • صرفه جویی
    • مدیریت مصرف
    • سیل
    • خشکسالی
  • هواشناسی
  • اطلاعیه ها
  • عمومی

آخریـن خبرهـا

  • چرا نباید بحران آب را تقصیر تحریم و کاهش بارش‌ها انداخت؟
  • خشکسالی اثرات منفی بزرگی بر منابع آب و محیطهای وابسته به این منابع می گذارد.
  • افتتاح و کلنگ‌زنی 7 حلقه چاه آب در 2 شهرستان‌ استان گلستان
  • تامين بلندمدت آب شرب شهرهاي بزرگ اولویت آبفای خراسان رضوي
  • تکذیب خبر حمله سایبری به سامانه اطلاعات سدهای کشور
  • کم‌آبی انباشه با این بارش‌ها جبران نمی‌شود
  • پروژه‌های آب‌شیرین‌کن با حجم ۱۰۲ هزار مترمکعب در استان بوشهر وارد مدار تولید می‌شود
  • چشیدن طعم شیرین آب در روستا‌های ماهنشان
  • توزیع ماهانه 720هزار لیترآب شرب در روستاهای شهرستان مرزی صالح آباد
  • اختصاص ۱۹۰ میلیارد تومان اعتبار به پروژه تصفیه خانه فاضلاب شهر کرمانشاه
  • بررسی وضعيت روستاهای دارای تنش آبی در دومين جلسه ستاد تنش آبی شركت آب و فاضلاب استان مركزی

قانون و مدیریت جدیدی برای آب لازم است

انتشار توسط : Admin در تاریخ : دوشنبه 10 آذر 1399 در مورد : بحران آب, تعداد بازدید : 186

قانون و مدیریت جدیدی برای آب لازم است

سرنوشت آب که در ایران بسیار کمیاب و بی‌نهایت ارزشمند است، به دست وزارتخانه‌ای سپرده شده که مطابق نام و پیشینه‌اش در واقع بیشتر باید به دنبال «نیرو» (انرژی / برق) باشد.

تولید و پخش برق در کشور، یک موضوع فنی است، اما موضوع آب چندین سویه دارد که سویه‌های اجتماعی و محیط زیستی آن بسیار مهم و برجسته است. وزارت آب و برق که در سال ۱۳۴۲ تأسیس شد و در سال ۱۳۵۳ به وزارت نیرو تغییر نام یافت، بر شالوده‌ای فنی به منظور تأمین برق و آب آشامیدنی و کشاورزی شکل گرفته بود. آن وزارتخانه از ادغام «مؤسسه‌ی برق تهران» (تأسیس ۱۳۱۵)، «بنگاه آبیاری» (تأسیس ۱۳۲۲) و چند سازمان دولتی دیگر شکل گرفته بود. به‌علت آن که در آن زمان‌ها یعنی هفتاد هشتاد سال پیش، اهمیت حفاظت از رودخانه‌ها که رگ‌های زندگانی‌بخش محیط زیست هستند، شناخته نبود، رواناب‌های کشور فقط به‌عنوان منبع آب و برق در نظر گرفته شدند و مدیران و کارشناسان آن وزارتخانه به اهمیت درازمدت رودها در چرخه‌ی حیات اعتنایی نکردند و این شیوه به وزارت نیرو راه یافت و همین رویه تا به امروز ادامه یافته است. «قانون توزیع عادلانه‌ی آب» هم که سند بالادستی این عرصه است، با نگاه صرفاْ بهره‌بردارانه، در سال ۱۳۶۱ تنظیم شد و اختیارات وسیعی تا حد تسلط بر محیط زیست، به وزارت نیرو داد. اکنون چند سالی است که صحبت از تدوین لایحه‌ای برای به تصویب رساندن قانون جدید آب است.

در یادداشت ۲۴ آبان در خبرآنلاین با عنوان «پیش‌نویس خطرناک قانون آب» به چند مورد ایراد اساسی آن پیش‌نویس اشاره کردم و گفتم که قابل اصلاح نیست و باید کنار گذاشته شود. دلیل اصلی من در این ادعا این است که وزارت نیرو نه ساختاری دارد که امر چندسویه‌ی آب را بشناسد و نه در طول چند دهه حکمرانی بر آب توانسته است منابع آب را به شکلی مدیریت کند که منافع نسل‌های کنونی و آینده‌ی ایران و بقای زیستمندان دیگر تضمین شود. برعکس، نتیجه‌ی مدیریت وزارت نیرویی‌ها، ضایع شدن آب‌هایی بوده که در مدت هزاران و بلکه میلیون‌ها سال در زیرِ زمین اندوخته شده بود، و همچنین تخریب وضع طبیعی رودخانه‌ها و تالاب‌ها و مصب‌های کشور که درنتیجه‌ی‌ آن، سیمای سرزمین ایران از ریخت افتاده و کوهی از معضل‌های معیشتی پیشِ روی ایرانیان شکل گرفته است.

مضمون پراشتباه (و بلکه زیرکانه‌ای) که در پیش‌نویس قانون جامع آب گنجانده شده، موضوع خصوصی‌سازی منابع آب (یا به بخش خصوصی سپردن مدیریت این منابع) است.این مضمون، در ماده‌های ۵ و ۶ با عبارت‌پردازی در زمینه‌ی حق بیع و صلح و اجاره‌ی آب، اظهار این که «پروانه‌ی بهره‌برداری آب... به منزله‌ی سند رسمی آب و قابل ترهین و وثیقه‌گذاری است»؛ در ماده‌ی ۱۷ با صحبت از «بازار آب»؛ ‌و در ماده‌های ۹۱ و ۹۵ با بیان این که «وزارت نیرو مجاز است زمینه‌های لازم برای حفاظت کمّی، کیفی و زیست‌محیطی از رودخانه‌ها و منابع دیگر آب را از طریق تشکل‌های خصوصی و مردمی فراهم» کند، تصریح شده است. این ماده‌های پیش‌نویس، خلاف اصل چهل‌وچهارم قانون اساسی است که به‌روشنی «تأمین نیرو، سدها و شبکه‌های بزرگ آب‌رسانی» را در حوزه‌ی مالکیت عمومی و بخش دولتی قرار داده و مغایر است با اصل چهل‌وپنجم که آب را از «انفال و ثروت‌های عمومی» دانسته است. بدیهی است که در قانون اساسی، منظور از دولت، دستگاهی است که وظیفه‌ی حمایت از عموم مردم را برعهده دارد و باید پاسخ‌گو به ملت باشد. اگر دولت و نماینده‌ی آن در بخش آب (وزارت نیرو) وضع منابع آبی کشور را خراب کرده، راه‌حل این نیست که آن را به بخش خصوصی بسپارند؛ راه‌حل، مقابله‌ی اساسی با فساد اداری و بدمدیریتی است. بخش خصوصی در همه‌جای جهان به‌شدت وابسته به محافل و حمایت‌ها و مقررات دولتی است و در جایی مانند ایران (به‌ویژه در حوزه‌های بزرگ که طبق اصل چهل‌وچهار باید دولتی باشد) کارنامه‌ای آلوده به اختلاس و مالیات‌گریزی و بورس‌بازی دارد. فقط یک نمونه‌ی آن بانک‌های خصوصی هستند که سبب‌ساز وام‌های بی‌برگشت، ریزش تاریخی ارزش پول ملی، و تحمیل یکی از بالاترین نرخ‌های تورم بر گُرده‌ی مردم ایران بوده، به بسیاری از پروژه‌های مخرب سدسازی و انتقال آب تسهیلات داده‌اند، و بسیاری از مدیران آن‌ها پرونده‌های قضایی سنگین دارند. با این پیشینه، چگونه می‌توان سرنوشت آب را که دارایی همگانی ایرانیانِ نسل کنونی و نسل‌های آینده و حق همه‌ی زیستمندان است، به دست «بخش خصوصی» داد؟! فراموش نکنیم که سردمداران شرکت‌های خصوصیِ بزرگ ما غالباْ گذرنامه‌های کانادایی و اروپایی را برای خود و فرزندان‌شان در دست دارند و خاک ایران را معدنی برای برداشت ثروت و انتقال آن به بیرون می‌دانند.

اگر امروزه مردم می‌توانند به انتقاد از مدیریت آب بپردازند و درباره‌ی حق برخورداری عادلانه‌ی جامعه‌های انسانی و طبیعیِ سراسر طول یک رودخانه سخن بگویند، با قرار گرفتن یک سد و دریچه‌های آن در اختیار بخش خصوصی، این کار را هم نخواهند توانست انجام دهند. در ماده‌ی ۱۰۶ آمده است: «وزارت نیرو می‌تواند به‌منظور اجرای طرح‌های بخش آب، از سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش غیردولتی استفاده نماید... آب استحصالی به‌جز حقابه‌های موجود، به سرمایه‌گذار اختصاص یافته و برای آن سند بهره‌برداری آب صادر می‌گردد ... [و] عواید ناشی از فعالیت‌های حاصل از سرمایه‌گذاری، به سرمایه‌گذار تعلق می‌گیرد». نویسندگان پیش‌نویس به این حاتم‌بخشی از جیب ملت و طبیعت به نفع گروه‌های کوچک صاحب قدرت بسنده نکرده و در تبصره‌ی ۴ همین ماده آورده‌اند: «در صورتی که سرمایه‌گذار برای اجرای طرح، قادر به تملک اراضی مورد نیاز نباشد، وزارت نیرو مجاز است با هزینه‌ی سرمایه‌گذار، عرصه و اعیان مورد نیاز را با استفاده از اختیارات قانونی تملک و به سرمایه‌گذار واگذار نماید». معنای این ماده‌ها و تبصره‌ها به زبان ساده این است که آب و زمین‌های ملی را که دارایی خداداد ملت است و اصلاْ قابل قیمت‌گذاری به روش بازاری نیست، در اختیار اشخاص بانفوذ بگذارند تا به بهای بازاری به مردم بفروشند. نکته‌ی زیرکانه‌ای که نویسندگان پیش‌نویس حتماْ بر آن اشراف دارند،‌ این‌ است که تورم (کم‌ارزش شدن پول) که در ایران نرخ بالایی هم دارد، به‌سادگی و حداکثر در چند سال، جبران هرگونه «سرمایه‌گذاری» بخش خصوصی را خواهد کرد. بگذریم که در این‌گونه طرح‌ها به‌طور معمول سرمایه‌گذاری‌ای هم صورت نمی‌گیرد و مجریان با استفاده از منابع بانکی (یعنی با پول ملت) کار خود را پیش می‌برند.

خلاصه این که «پیش‌نویس قانون جامع آب»، مغایرت‌های جدی با قانون اساسی جمهوری اسلامی و عدالت زیستی دارد و قابل اصلاح نیست. در این زمینه، اساساْ یک شیوه‌ی حکمرانی دیگری لازم است تا سرنوشت آب را نمایندگان گروه‌های مختلف جامعه تعیین کنند.
عباس محمدی فعال محیط زیست
برچسب ها : بحران آب, مدیریت آب, نیرو, عباس محمدی,

پیشنهادهای ما

  • چرا نباید بحران آب را تقصیر تحریم و کاهش بارش‌ها انداخت؟
    چرا نباید بحران آب را تقصیر تحریم و کاهش بارش‌ها انداخت؟
  • خشکسالی اثرات منفی بزرگی بر منابع آب و محیطهای وابسته به این منابع می گذارد.
    خشکسالی اثرات منفی بزرگی بر منابع آب و محیطهای وابسته به این منابع می گذارد.
  • آبیاری اراضی کشاورزی اردبیل را از شیوه سنتی خارج می‌کنیم؛ رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی اولویت اساسی است
    آبیاری اراضی کشاورزی اردبیل را از شیوه سنتی خارج می‌کنیم؛ رفع مشکل کمبود آب آشامیدنی اولویت اساسی است
  • ربات ماه نورد برای کشف آب در فضا تولید می شود
    ربات ماه نورد برای کشف آب در فضا تولید می شود

نظرات

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B :S
کد امنیتی
رفرش
کد امنیتی
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]

ما را در شبکه های اجتماعی دنبال کنید

  • کانال تلگرام ما عضو شوید
  • پیج ما را در اینستاگرام دنبال کنید
  • سایت rss فید

پربازديدترين ها

    طرح ثبت نام و تحویل لوازم کاهنده مصرف به مشترکین
    طرح ثبت نام و تحویل لوازم کاهنده مصرف به مشترکین
    1387 بازديد

    مدیرعامل آبفای قم: ۸۶ درصد آب شهر قم از سدکوچری تأمین می‌شود
    مدیرعامل آبفای قم: ۸۶ درصد آب شهر قم از سدکوچری تأمین می‌شود
    1313 بازديد

    چالش تامین آب در ۷ روستای شهرستان اسفراین
    چالش تامین آب در ۷ روستای شهرستان اسفراین
    1281 بازديد

    قیمت آب در کشور ما نزدیک به صفر است
    قیمت آب در کشور ما نزدیک به صفر است
    1279 بازديد

    کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضاء شد+ متن سند و اعلامیه تفسیری
    کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر امضاء شد+ متن سند و اعلامیه تفسیری
    1227 بازديد

    بازدید نماینده و معاون استاندار کردستان از پروژه های احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب دیواندره
    بازدید نماینده و معاون استاندار کردستان از پروژه های احداث تصفیه خانه های آب و فاضلاب دیواندره
    1139 بازديد

    اطلاعیه قطعی آب اردبیل/نمین/عنبران
    اطلاعیه قطعی آب اردبیل/نمین/عنبران
    1129 بازديد

    شربت تلخی که بالاخره باید سر کشید!
    شربت تلخی که بالاخره باید سر کشید!
    1063 بازديد

    آبرسانی ۷۰ روستای آبادان با ۳۰تانکر/حل مشکل تا آخر تیر ماه
    آبرسانی ۷۰ روستای آبادان با ۳۰تانکر/حل مشکل تا آخر تیر ماه
    1047 بازديد

    زنگ خطر بحران آب در دشت اردبیل؛ عدم اجرای طرح آبیاری نوین ‌کشاورزان را نگران می‌کند
    زنگ خطر بحران آب در دشت اردبیل؛ عدم اجرای طرح آبیاری نوین ‌کشاورزان را نگران می‌کند
    1037 بازديد

تبلیغات

پشتیبانی

    قدرت گرفته از: رزبلاگ
    تمامی حقوق این سایت وابسته است به: پایگاه خبری آب ایران


تبلیغات

لينک هاي ويژه

    پرتال امام خميني (ره)
    پرتال رهبر معظم انقلاب
    پرتال رياست جمهوري

لینک های سایت

    قیمت هتل های تهران©
    سوپرگروه تبلیغِ ایرانی©
    قطره©
    پایگاه علمی فرهنگی تلسمیک©
    پایگاه خبری امروزنا©
    آب و فاضلاب كاشان©
    آب و فاضلاب مشهد©
    آب و فاضلاب شيراز©
    آب و فاضلاب اهواز©
    آب و فاضلاب استان قم©
    آب و فاضلاب استان يزد©
    آب و فاضلاب استان فارس©
    آب و فاضلاب استان البرز ©
    آب و فاضلاب استان زنجان ©
    آب و فاضلاب استان گيلان©
    شرکت آب و فاضلاب خوی ©
    آب و فاضلاب استان اردبيل ©
    آب و فاضلاب استان مركزی©
    آب و فاضلاب استان لرستان©
    آب و فاضلاب استان اصفهان ©
    آب و فاضلاب استان سمنان©
    آب و فاضلاب استان مازندران©
    شرکت مهندسی آبفای کشور©
    آب و فاضلاب استان قزوين©
    آب و فاضلاب استان ايلام ©
    آب و فاضلاب استان تهران ©
    آب و فاضلاب استان كرمان©
    آب و فاضلاب استان همدان©
    آب و فاضلاب استان بوشهر ©
    آب و فاضلاب استان گلستان©
    آب و فاضلاب استان كردستان©
    آب و فاضلاب استان خوزستان©
    آب و فاضلاب استان هرمزگان©
    آب و فاضلاب استان كرمانشاه©
    تامين و تصفيه آب و فاضلاب تهران©
    آب و فاضلاب استان خراسان رضوی©
    آب و فاضلاب استان خراسان جنوبي©
    آب و فاضلاب استان آذربايجان غربي ©
    آب و فاضلاب استان خراسان شمالی©
    آب و فاضلاب استان آذربايجان شرقي©
    آب و فاضلاب استان كهكيلويه و بويراحمد©
    آب و فاضلاب استان چهار محال و بختياری©
    آب و فاضلاب استان سيستان و بلوچستان©
    خودنویس©
    دانلود سریال جدید©
    ارسال لینک برای تبادل هوشمند◄

پیوندهای روزانه

    بازی آنلاین (554) بـار◄
    آپدیت ناد 32 (512) بـار◄
    خرید کارت شارژ (323) بـار◄
    مرکز فروش دامنه (448) بـار◄
    فروشگاه اینترنتی آگرین (739) بـار◄

آمار سايت

    آمار مطالب آمار سایت
    کل مطالب : 182
    بازديد امروز : 155
    بازديد ديروز : 170
    بازديد کلي : 373,152



RSS

این قالب توسط امـروزنــآ ترجمه شده و کپی برداری از آن حرام و پیگرد قانونی دارد